Børnehuset Brolæggervej

Børnehuset Brolæggervej er en aldersintegreret institution for 0 – 6 årige børn. Institutionen er fordelt på to matrikler: nr. 2 og nr. 4.
I nr. 2 er der plads til ca. 42 børnehavebørn og 16 vuggestuebørn og i nr. 4 er der plads til ca. 50 børnehavebørn. I både nr. 2 og nr. 4 er børnehavebørnene fordelt på to stuer; rød og blå stue i nr. 2 og gruppe A og gruppe B i nr. 4.

Børnehuset ligger midt i et naturskønt område og har et stort udeareal og vores dagligdag er præget af den fantastiske natur institutionen er omgivet af. Vi ser udearealerne som et ekstra rum og vi er ude hver dag, med det sigte, at børnehusets børn skal få kendskab til naturen – lære at bruge og respektere den.
Vi har høns, geder, får og kaniner, som også er en del af husets hverdag og vi har plads til at tumle på; små huler til leg, legehuse, vand og sand, gynger og rutchebane samt træer, som vi klatrer i.

Begge huses fysiske rammer giver også mulighed for, at vi kan indrette efter behov og dermed give børnene mange muligheder for en alsidig hverdag.

Børnehavebørnene er i begge huse fordelt på tværs af alder og på to stuer, men vi arbejder også meget på tværs af både stuer og huse. Vuggestuebørnene inddrages også løbende i det tværgående samarbejde.
Vi ser det som en stor fordel, at børnehuset har mulighed for at lave mange forskellige aktiviteter på tværs af alder, køn, kompetencer og stuer.
Et halvt år før skolestart begynder børnehusets børn i ”førskolegruppen”. Gruppen sammensættes på tværs af institutionens fire børnehavestuer og gruppen samles én gang ugentligt.