Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

AULA

AULA kommunikationsplatform og komme/gå portal

De kommunale daginstitutioner i Frederikshavn Kommune bruger sammen med kommunens  skoler den landsdækkende kommunikationsplatformen AULA. 

AULA er bygget som en intuitiv og brugervenlig løsning. Men til dig, der gerne vil have lidt hjælp i begyndelsen er der hjælp at hente i en række trin-for-trin-guides. Alle trin-for-trin-guides findes også på engelsk, somali, arabisk, tyrkisk og urdu.

Se https://aulainfo.dk/guide-til-foraeldre-og-elever/uddannelsesmateriale/trin-for-trin-guides-paa-dansk/

I Dagtilbudsdistrikt Syd har vi yderligere nogle vejledninger, der guider forældre i, hvordan vi konkret benytter AULA i vores distrikt - se nedenfor:

AULA - du skal bruge NemID/MitID for at logge på AULA (før 28. august 2022 skulle du bruge UniLog - det skal du ikke mere)

Måske kender du i forvejen AULA fra skolen eller SFO’en. Hvis du allerede bruger AULA fordi du har skolebørn, vil du opdage, at du nu også kan se dit barn i dagtilbud i dagtilbud i Distrikt Syd.
Er det første gang du stifter bekendtskab med AULA skal du være opmærksom på følgende:

Du finder AULA på www.aula.dk eller via en app til din mobil eller tablet.
Du logger ind på AULA med dit NemID/MitID - se denne vejledning til at logge på AULA-appen
De dele af AULA, der indeholder personfølsomme oplysninger skal tilgås via NemID.

AULA tilbyder en række brugervenlige funktioner fx en beskedfunktion, en opslagstavle med vigtige informationer og en kalender. 
Vi bruger funktionerne dagligt til at informere om dagligdagen på stuerne og til at sende husets samlede informationer og nyhedsbreve ud.
Som forælder vælger du selv, hvor ofte og hvad du vil notificeres om.

Kontaktoplysninger og stamdata

Det er vigtigt, at I hele tiden sørger for, at jeres kontaktoplysninger/jeres barns ”stamdata” i AULA er opdaterede.

Profilbillede på AULA

Det er muligt for jer forældre at tilføje et profilbillede af jeres barn på AULA: Billedet tilføjes via ”barnets profil”. Profilbilledet vises på komme/gå skærmen og på AULAs øvrige moduler i jeres barns dagtilbud. Tilføjes der ikke et billede, vil der blive vist et ikon med forbogstaverne på jeres barn.
Vi anbefaler, at I tilføjer et vellignende portrætfoto af jeres barn, så både børn, medarbejdere og øvrige forældre let kan genkende jeres barn på billedet. 
Hvis billedet er i fuld figur og hvis det indeholder flere personer, kan det være svært at genkende barnet. Det er også svært at genkende barnet, hvis der er tilføjet tegnefilmsfigurer eller lignende typer grafik, der i andre sammenhænge kan være ganske sjove.

Samtykker og tilladelser

Når du som forælder logger på første gang, bliver du bedt om at tage stilling til nogle ”samtykker” og ”tilladelser” omkring jeres barn. Du kan til enhver tid ændre jeres svar på både samtykker og tilladelser.

Information via AULA

Vi bruger Aula dagligt til at infomere om dagligdagen på grupperne/stuerne, og det er her vi sender generel information ud – bl.a. månedens nyhedsbrev.

Komme/gå

For at oplyse dit barns dagtilbud om, hvornår du henter dit barn, skal du trykke på ”komme/gå modulet”. (det kan ligge under de 3 prikker nederst i højre hjørne)

  1. Gå herefter til fanen ”tider” og vælg, hvilket barn du vil angive tjek ind og tjek ud tid for. 
  2. Du kan nu se den indeværende og de kommende uger. Tryk på dagen, du ønsker at angive bringe- og hentetid for.
  3. Nu kan du angive tjek ind og tjek ud tidspunkt og hvem der henter under ”henteansvarlig”

NB! Har du behov for at ændre en oprettet komme/gå tid, skal du først stille dig på dagen via kalenderen og slette oprettelsen for dagen og herefter oprette igen med de korrekte tider /henteansvarlige.

Fravær

Hvis du skal melde ferie/fri eller andet fravær ind i en periode, som ikke er en ferieperiode i institutionen, kan du gøre det gennem ”Komme/gå modulet” ved at vælge ”Fravær”. Det er bl.a. her du melder dit barn syg.
Obs. Når dit barn er rask igen, skal du huske at fjerne fluebenet i syg.

Ferieanmodninger - skal altid besvares via ferieanmodninger

Jeres barns dagtilbud kan anmode om, at I indberetter ferie eller komme/gå tidspunkter for jeres barn i en given periode, eksempelvis vinterferie eller dagene før påske.
Når vi gør dette, vil der komme en notifikation øverst i dit overblik og i kalenderen. 

  1. Tryk på den røde klokke i ”overblik” for at åbne ferieanmodningen

  2. Nu er ferieanmodningen åben. Her præsenteres de dage, hvor jeres barns dagtilbud gerne vil vide, om jeres barn kommer. Markerer du en dag, betyder det, at dit barn kommer.
    Du kan både angive at dit barn ”kommer hele ugen”, ”kommer IKKE hele ugen”, eller vælge de enkelte dage.

  3. Jeres dagtilbud har for det meste valgt, at du skal angive specifikke komme/gå tidspunkter – og det skal du så gøre ud for den enkelte dato under ”fra kl. og til kl.”

  4. Slut af med at trykke på knappen ”gem”.

Sende besked til dit barns dagtilbud via AULA

På skoleområdet kan der sendes besked til enkeltpersoner, men på dagtilbudsområdet sendes beskeden til dit barns gruppe/stue.

  1. Klik på ”beskeder” for at åbne beskedmodulet.
  2. For at oprette en ny besked skal du klikke på ikonet ”skriv” ny besked
  3. Indtast ”dagtilbuddets navn” (eks. Brolæggervej, Sæbygårdvej, Sættravej, Dybvad, Hørby, Voerså) i feltet ”til” og vælg nu dit barns gruppe/stue fra drop down-listen.
    (Som du ser på drop down-listen, er det dog muligt at skrive direkte til afdelingsleder, hvis der er en besked, som kun er tiltænkt husets afdelingsleder)
  4. Dernæst udfylder du ”emne” og afslutningsvis kan du skrive din meddelelse under sektionen ”tekst”.
  5. Du kan ved at klikke på ”papirclipsen” vælge at uploade en fil, der tilknyttes beskeden.
  6. Hvis beskeden indeholder personfølsomme oplysninger, kan du indikere dette i beskeden ved at klikke på ”marker som følsom”
  7. Afslutningsvis klikker du på knappen ”Opret”

(NB! Du kan klikke på ***  ”flere” i beskedsamtalen, hvis du ønsker at videresende – slå notifikationer fra – forlade samtalen – tilføje modtagere – markere som følsomt).