Praktiske oplysninger

Voerså Børnehus, Østkystvejen 314, Voerså, 9300 Sæby

Pædagogisk leder Jonas Thomsen, tlf. +45 98 45 71 71, mail: jsth@frederikshavn.dk

tlf. børnegruppen 0 - 3 år - Solstuen: +45 51 52 44 18

tlf. børnegruppen 4 - 6 år - Månestuen: +45 51 52 41 54

Åbningstid mandag - torsdag kl. 6:45 - 16:30, fredage kl. 6:45 - 15:45
Hvis du på grund af dit arbejde har behov for pasning af dit barn tidligere end den normale åbningstid, kan du få pasning fra kl. 6:00.

Indmeldelse og udmeldelse

Se under afsnittet "Pladsanvisning/åbningstid/udmeldelse"

AULA

Alle skoler og kommunale dagtilbud i Frederikshavn Kommune bruger AULA til kommunikation med forældre. Vi bruger AULA til kommunikation med forældre omkring ferie, sygdom, små beskeder og som opslagstavle med vigtige informationer / nyhedsbreve. Det er også via AULA, at vi løbende informerer om dagligdagen på stuerne/grupperne. Via afsnittet Information kan du søge yderligere oplysninger omkring AULA.

Nye børn

Som ny i børnehuset er det vigtigt at få en god start og en god start begynder allerede, når jeres barn er skrevet op til en plads, eller hvis I overvejer at skrive jeres barn op. Så tag kontakt til Voerså Børnehus og aftal en tid, hvor I kan få en rundvisning. Her vil I modtage en velkomstfolder, og få generel information omkring børnehuset og opstart. Vi gør dette så I forældre og jeres barn kan få en tryg opstart i huset.

Både 0 - 3 års gruppen og 4 - 6 års gruppen benytter samme indgang og garderobe i børnehuset. Når du afleverer dit barn i huset, skal du tjekke dit barn ind på AULA-skærmen  i garderoben, samt kontakte en af husets voksne for at sige godmorgen sammen med dit barn.
Når du senere på dagen henter dit barn igen, er det også vigtigt, at du og dit barn får sagt farvel til en af husets voksne, samt at du tjekker dit barn ud på AULA-skærmen.
Har dit barn en fridag, eller er syg, er det også vigtigt, at du melder afbud for barnet via AULA.

Kost

0 - 2 års børnene får alle dagens måltider serveret mens de er i børnehuset. Forældre skal således ikke sørge for madpakke, hvis barnet er yngre end 2 år og 11 måneder.
Er dit barn 2 år og 11 måneder eller ældre = børnehavebarn, skal barnet selv medbringe en madpakke til hele dagen, formiddag, frokost og eftermiddag.

Forældre skal selv sikre, at barnet er ordentligt klædt på hjemmefra - ud fra vejret og årstiden.
Nogle gange sker der et uheld, som giver vådt eller beskidt tøj. Derfor skal skiftetøjskurven altid være opdateret med minimum 2 sæt rent tøj, der passer til årstiden. Voerså Børnehus har et begrænset lager af skiftetøj, til børn der mangler.

Ferie, "lukkedage" og sampasning

Voerså Børnehus følger dagtilbudsdistriktets plan i forhold til ferie, "lukkedage" og sampasning. De fleste ferieperioder er vi i eget hus, dog er der perioder vi har lukket og pasning foregår i et af det andre børnehuse i Dagtilbudsområde Syd.
I forbindelse med jul, vinterferie, påske, sommerferie og efterårsferie får forældre -i god tid - en anmodning fra os om at indberette ferie eller komme/gå tidspunkter for deres barn i en given periode. Det er vigtigt vi får en så præcis og hurtig tilbagemelding, da det har stor betydning i forhold til planlægning og anvendelse af vores ressourcer.

Forældresamarbejde

Vi har et gensidigt og positivt samarbejde med jer forældre, hvor vi i fællesskab skaber en god trivsel hos det enkelte barn. Vi prioriterer tid til en snak med jer forældre, om hvordan jeres barns dag er gået og barnets trivsel i almindelighed.
Vi afholder opstartssamtaler efter behov og tilbyder yderligere en 3 måneders samtale. Derudover holder vi samtale i forbindelse med jeres barns skolestart  og jeres barns skoleparathed.
I kan som forældre altid bede pædagogen på jeres barns stue om en samtale, hvis I har behov for dette, og er der brug for det deltager ledelsen også gerne.
Vi har som personale tavshedspligt i vores arbejde med børn og familier.

Forældreråd

I Voerså Børnehus består forældrerådet af forældre og den pædagogiske leder. I forældrerådet kan der planlægges forskellige aktiviteter for børn og forældre, og der er mulighed for at få indblik i husets gang. Forældrerådet er for alle, der har lyst til at deltage, og vi sigter efter at holde forældrerådsmøde 4 gange årligt.

Sygdom

Voerså Børnehus modtager ikke syge børn, det vil sige børn med feber og børn med smitsomme sygdomme, herunder øjenbetændelse, børnesår osv. Barnet skal kunne følge en normal dagligdag i institutionen, og kan barnet ikke det, skal barnet holdes hjemme. Bliver et barn syg i løbet af dagen, ringer vi til jer forældre, så i kan hente jeres barn.
Husk at give besked via AULA, når dit barn er syg og dermed har fravær.

Velkomstfolder

I Voerså Børnehus udleverer vi en velkomstfolder ved opstart. I folderen ser i også ovennævnte praktiske oplysninger samt supplerende informationer omkring huset.