For at skabe en tryg, genkendelig og meningsfuld hverdag for børnene, har vi følgende dagsstruktur. Struktur i hverdagen er en afgørende del af det pædagogiske arbejde i vores hus, den er med til at skabe tryghed, forudsigelighed og gode rammer børnenes trivsel og udvikling. En fast dagsrytme med gentagelser og kendte rutiner giver børnene en følelse af sikkerhed og kontrol og når børn ved, hvad de kan forvente, bliver de mere trygge og kan bedre koncentrere sig om leg og læring.
Åbning:
- Vi åbner hverdag på Solstuen. Der serveres morgenmad indtil kl. 7. ca. 7.30 går børnehavebørnene ind på Stjernestuen.
Formiddagsmad:
- Serveres kl. 09.00 på stuerne. Formiddagsmaden er en tryg og genkendelig rutine, hvor børnene samles omkring bordet. Her lægger vi vægt på at skabe en rolig og hyggelig stemning, hvor der er plads til både nærvær og samtale. Vi taler om, hvad der skal ske i løbet af dagen og anvender piktogrammer til visuelt at vise det. På den måde får børnene en fornemmelse af dagens struktur, hvilket skaber tryghed og forudsigelighed. Vi taler med børnene om, hvad de spiser, hvordan det smager.
Aktiviteter:
- Fra kl. 09.15 til 11.00/11.15 er der tid til at lege og planlagte pædagogiske aktiviteter, som kan være kreative, sproglige, motoriske eller sociale – tilpasset børnegruppen, årstiden og det aktuelle læreplanstema som vi arbejder med.
Middagsmad:
- Der spises middagsmad og menuplanen kan ses på tavlen ved indgangen. Derefter puttes børnene og nogen er måske allerede puttet, da det i den alder jo er meget individuelt.
Eftermiddagsmad/eftermiddag:
- Kl. 14.00 (eller når børnene er vågnet efter lur) spises der eftermiddagsmad. Resten af dagen leger vi enten inde eller ude.
Lukkevagt:
- Vi samles på Stjernestuen ca. 15.30 og kl. 16 er vi alle sammen på Solstuen.