Velkommen i børnehaven

Velkommen i børnehave hos Børnehuset Sættravej - med 4 skønne stuer: Margueritterne, Anemonerne, Mælkebøtterne og Klokkeblomsterne. 2 gange om ugen samles før-skole børnene på tværs af stuerne i en ældstegruppe.

Nye børn

Når man er ny i børnehaven, er det vigtigt at få en god start. Vi vægter højt at følge barnets behov, så I må beregne flere korte dage til jeres barns opstart. Dette gælder særligt for børn, der kommer udefra.
For børn, som kommer fra vores egen vuggestue, vil vi løbende have besøgsdage for barnet, så vi langsomt selv kører barnet ind i børnehaven.

Når barnet møder ind om morgenen, vil vi gerne at barnet vasker sine hænder inden barnet kommer ind på stuen. Dette kan være med til at holde barnets første syge dage nede. I kan som forældre, med fordel gøre det igen, når I henter jeres barn.

Forældre skal medbringe bleer, i passende størrelse til eget barn. Bleerne lægges på barnets garderobe eller gives til personalet. Når der ikke er flere bleer, giver vi en "reminder". Af praktiske årsager vil vi gerne undgå buksebleer.

Selvhjælp

Vi arbejder med at styrke det enkelte barns selvværd, blandt andet ved at gøre barnet selvstændigt og selvhjulpen. Det gør vi fx ved at lære barnet selv at tage tøj og sko af og på. Her kan I forældre hjælpe jeres barn, ved at holde orden i barnets garderobe og sørge for, at barnet selv kan komme til sine ting.

Samarbejde med forældre

Vi vægter et godt samarbejde fra starten af. Derfor er det vigtigt for os, at mødes med jer forældre inden jeres barns opstart og have en snak om det barn. Her har I mulighed for at få stillet spørgsmål og det samme har vi. Vi tilbyder en samtale en 3. måneders samtale efter barnets opstart, hvis forældrene ønsker dette, til lige at snakke om den første tid og eventuelle spørgsmål, der må være kommet.
Vi har en samtale inden overlevering til skole, dette for at sikre os, at vi får lavet en god overlevering til skolen. Her er opmærksomheden på eventuelle arbejdspunkter inden barnets skolestart.
Ellers er der altid mulighed for at prikke os på skulderen og aftale et tidspunkt, hvor vi lige kan mødes og snakke.

Når du afleverer dit barn i børnehaven, skal du tjekke barnet ind på AULA-skærmen i garderoben samt kontakte en af husets voksne for at sige godmorgen sammen med dit barn. Når du senere på dagen henter dit barn igen, er det også vigtigt, at du og dit barn får sagt farvel til en af husets voksne, samt at du tjekker dit barn ud på AULA-skærmen.

Er der ændringer i forhold til dit barns fremmøde på dagen - fx andet afleverings tidspunkt eller andet afhentningstidspunkt, eller måske, at det er en anden end normalt, der henter, så er det vigtigt, at du giver besked til børnehuset, via AULA.

Har dit barn en fridag, eller er syg, er det også vigtigt, at du melder afbud for barnet via AULA.

Dagens rytme

Børnehaven åbner kl. 6:45 i alrummet, hvor der serveres morgenmad indtil kl. 7:00.

kl. 8:30 formiddagsmad, som køkkenet tilbereder til alle børnehavebørn, der er med i den forældrearrangeret frugtordning. Dette er frivilligt og koster 50 kr./måneden.

Herefter forskellige aktiviteter som ture ud af huset, gymnastik i multirum, projekter, krea, fri leg og legeplads

kl. 11:00 frokost
OBS: Der har i sommeren 2023 været afstemning om det kommunale frokosttilbud og her valgte flertallet at tage imod dette tilbud.
Det betyder at der pr. 1/1 2024 bliver serveret frokost til alle børnehave børn.
Ordningen koster 580 kr./måneden og er ikke frivilligt, medmindre barnet har lægeordineret allergi eller anden sygdom som kræver specialkost.
Se mere herom i folderen, som du finder nederst på denne side

Kl. 13:30 – 14.00 eftermiddagsmad (medbragt mad) og herefter leg, inde som ude alt efter dagens struktur

Legetøj

Børnehaven har så meget, fint legetøj, som vi alle er fælles om. Det enkelte barns eget legetøj hjemmefra må derfor ikke tages med i børnehaven. På den måde undgår vi, at barnets private legetøj bliver væk eller får skader og desuden undgår vi unødvendige konflikter. At tage smykker med i børnehaven bør også begrænses mest muligt.

Søvn

Hvis jeres barn ved overgangen til børnehave stadig ikke er helt klar til at slippe sin middagssøvn, så har barnet mulighed for at få et hvil på en madras i børnehaven.

Med til at sikre et barn en god dag hører, at barnet er ordentligt klædt på hjemmefra - ud fra vejret og årstiden.
Nogle gange sker der et uheld, som giver vådt eller beskidt tøj. Derfor skal skiftetøjskurven altid være opdateret med minimum 2 sæt rent tøj, der passer til årstiden. Vi har ikke ekstra tøj liggende til udlån.

Garderoben skal indeholde:

Indendørs: undertøj, strømper/strømpebukser, bukser, bluser og trøjer. Om vinteren ydermere en tyk trøje og 1 par sokker.

Udendørs: 2 elefanthuer - 1 tyk til vinter og 1 tynd til overgangsperioder og vanter.
Desuden er der brug for 1 flyverdragt i vinterperioden og 1 sæt termotøj og regntøj i overgangsperioder.

Fodtøj: sko/støvler uden snører. Gummistøvler med foer til vinter og gummistøvler uden foer til de andre perioder. Futsko skal kunne sidde fast på fødderne.

Da de daglige aktiviteter i børnehaven både omfatter maling og madlavning, er det vigtigt, at børnenes tøj kan tåle at blive beskidt/plettet.

Uddeling af fødselsdagsinvitationer

Man må gerne dele private invitationer ud i børnehaven, når man skal holde fødselsdag, hvis man overholder nedenstående:

• Man inviterer alle drenge eller piger fra sin stue
  • Man inviterer hele sin stue
  • Man inviterer alle drenge eller piger fra Ældstegruppen
  • Man inviterer hele Ældstegruppen

Hvis man gerne vil invitere enkelte børn og ikke hele grupper, skal disse deles ud privat – ikke i institutionen.

Folder om frokostmåltid

Shape Created with Sketch.