Voerså Børnehus

Voerså Børnehus er en aldersintegreret institution for børn i alderen 0 - 6 år og vi er en del af Frederikshavn Kommunes Dagtilbudsdistrikt Syd. Huset er pt. normeret til 40 børn i alderen 3 - 6 år samt 12 børn i alderen 0 - 2 år.

Børnehuset ligger i udkanten af Voerså by, tæt ved skov, strand og på samme matrikel som skole, idrætshal, SFO og ungdomsklub.

Det giver mange fordele for det enkelte barn og den enkelte familie, at børn i alderen 0-6 år er samlet i et hus. Det enkelte barn oplever således helhed i pasningen fra barnets første år og indtil barnet skal begynde i skole.

Børnehuset har to grupper: Solstuen for børn i aldersgruppen 0 - 3 år samt Månestuen for børn i aldersgruppen 4 - 6 år.
Vi åbner på fælles gruppe om morgenen, med fælles morgenmad og vi lukker igen sammen om eftermiddagen.
Det betyder, at alle børnene lærer at omgås hinanden på tværs af alder og behov. Børnene udvikler sig sammen i et forpligtende fællesskab. De store er opmærksomme på de små, hjælper de små og tager hensyn. De mindste børn spejler sig i de større børn og følger nysgerrigt med i de større børns gøren og laden, og får herved en masse lærerige erfaringer.

Strukturen i børnehuset betyder, at vi har et tæt samarbejde på tværs af grupperne. Børn og personale fra Solstuen kan således være på besøg på Månestuen, og omvendt. Stuerne kan holde samling, lave aktiviteter, spise madpakker og meget mere sammen, i løbet af dagen.

Det er selvfølgeligt individuelt, hvornår de helt små børn har mod på og lyst til at begynde at bevæge sig ud fra egen gruppe og rundt i hele børnehuset, og her er vi meget opmærksomme på det enkelte barns interesser og behov. Således vil det enkelte barns interesser og behov altid være udgangspunktet, når vi tilrettelægger leg og læring på tværs af aldersgrupper.

I børnehuset tilbyder vi altid nye børn og forældre et opstartsmøde, og senere også tilbud om en 3 månedssamtale, hvis I forældre og børnehuset ser, at behovet er der.

Under afsnittet "Praktiske oplysninger" kan du blandt andet orientere dig om husets daglige rytme og hvilket tøj, der skal ligge i barnets garderobe.

Generelt kan vi også opfordre dig til at orientere dig rundt på hjemmesiden. Bandt andet afsnittet "Information" indeholder oplysninger, der går på tværs af alle dagtilbuddene i Dagtilbudsområde Syd.