Børnehuset Sættravej

Børnehuset Sættravej er en helt unik institution, der stod klar i 2017 og rummer i dag et væld af pædagogiske og teknologiske muligheder for husets 100 børnehave-  og 30 vuggestuebørn.

Børnehuset ligger på en naturgrund i udkanten af Sæby.
Stedet var tidligere en 4-længet gård, der i 2017 veg pladsen for et nyt institutionsbyggeri. Ladebygningen er dog bibeholdt og renoveret, så vi i dag også har en gymnastiksal og huser områdets legestue for 3 af Dagplejen Syds grupper. Gymnastiksalen er på turnus mellem stuerne, så de på hver stue hver uge har en mulighed for at bruge salen.

Børnehuset er inddelt i 6 stuer; Vuggestuen med Mariehønsene og Humlebierne. Børnehaven med Margueritterne, Anemonerne, Mælkebøtterne og Klokkeblomsterne. I børnehaven samles alle før-skole børnene på tværs af de 4 stuer 2 gange om ugen i Ældstegruppen. I Ældstegruppen vil der være et særligt fokus på aktiviteter, der øver børnenes kompetencer i forhold til skolestart.

Hos Børnehuset Sættravej ser vi det enkelte barn med barnets særlige kompetencer, der alle bidrager til fællesskabets bestående. Fokus er især på barnets selvhjulpenhed, selvstændighed, sociale kompetencer og sproglige udvikling, der alt sammen udvikles i fællesskabet på den enkelte stue, men også på tværs i huset.
På legepladsen er børnene blandet på tværs, hvilket giver mulighed for relations dannelse på tværs af stuer og aldre. Dog har vuggestue børnene egen legeplads, som de kan bevæge sig ud fra, på nye eventyr.

I gennem hele dagen etablerer vi, så vidt muligt et pædagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter samt daglige rutiner giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.
Det pædagogiske læringsmiljø er tilrettelagt, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiver og deltagelse, til børnefællesskabet, til den aktuelle børnegruppes sammensætning og til børnenes forskellige forudsætninger.
I vores daglige pædagogiske arbejde inddrager vi forskellige temaer, som omhandler fx digitalisering, musik, kreativitet, natur og science.

Under afsnittene "praktiske oplysninger" , "Velkommen i vuggestuen" og "Velkommen i børnehaven" kan du blandt andet orientere dig om husets daglige rytme og hvilket tøj, der skal ligge i barnets garderobe.

Generelt kan vi opfordre dig til at orientere dig rundt på hjemmesiden. Blandt andet afsnittet "Information" indeholder oplysninger, der går på tværs af alle dagtilbuddene i Dagtilbudsområde Syd.