Velkommen i børnehaven

Velkommen i børnehavedelen, med 3 skønne grupper/stuer: Græshopperne, Frøerne og Sommerfuglene.

Når du afleverer dit barn i børnehuset, skal du tjekke barnet ind på AULA-skærmen i garderoben samt kontakte en af husets voksne for at sige godmorgen sammen med dit barn. Når du senere på dagen henter dit barn igen, er det også vigtigt, at du og dit barn får sagt farvel til en af husets voksne, samt at du tjekker dit barn ud på AULA-skærmen.

Er der ændringer i forhold til dit barns fremmøde på dagen - fx. andet afleverings tidspunkt eller andet afhentningstidspunkt, eller måske, at det er en anden end normalt, der henter, så er det vigtigt, at du giver besked til børnehuset, via AULA.

Har dit barn en fridag, eller er syg, er det også vigtigt at du melder afbud for barnet via AULA.

Dagens rytme

For at alle - børn som voksne - får den bedste dag, skal dagen planlægges. Det gør vi om morgenen, når vi kan se, hvor mange børn, der er mødt ind. Af hensyn til denne planlægning, rytmen og børnenes leg har vi behov for at vide i forvejen, hvis et barn kommer senere i børnehuset, eller om barnet ikke kommer.

Børnehuset åbner kl. 6:45 i vuggestuedelen, hvor der serveres morgenmad indtil kl. 7:00, hvor alle grupper åbner.
Vi oplever det som rigtig vigtigt for det enkelte barn - og for fællesskabet - at alle er til stede ved dagens begyndelse, så alle skal helst være mødt ind inden kl. 8:45. Børnehusets aktiviteter begynder kl. 9:00, hvor vi har samling. Her får alle et overblik over, hvilke voksne og legekammerater, der er her i dag. Derefter går vi ofte ud i grupper og laver forskellige aktiviteter - eller der opstår lege på legepladsen eller i huset.

kl. 8:30 formiddagsmad

kl. 9:00 samling
Herefter forskellige aktiviteter som ture ud af huset, gymnastik i multirum, projekter, krea, fri leg og legeplads.

kl. 11:15 frokost, herefter legeplads

Kl. 14:30 - 16:30 eftermiddagsmad og leg

Legetøj

Børnehuset Sæbygårdvej har så meget, fint legetøj, som vi alle er fælles om. Det enkelte barns eget legetøj hjemmefra må derfor ikke tages med i børnehaven. På den måde undgår vi, at barnets private legetøj bliver væk eller får skader og desuden undgår vi unødvendige konflikter. At tage smykker med i børnehaven bør også begrænses mest muligt.

Søvn

Hvis jeres barn ved overgangen til børnehave stadig ikke er helt klar til at slippe sin middagssøvn, så har barnet mulighed for at få et hvil på en madras i børnehaven.

Kost

Børnehavebarnet skal selv medbringe en madpakke til frokost kl. 11:15

Vi tilbyder morgenmad til børn, der er i huset inden kl. 6:45.
Børnehuset har en forældrebetalt frugtordning - pt. 100 kr. pr. barn pr. måned, hvor børnene får serveret grøntsager, frugt og brød om formiddagen og igen om eftermiddagen.

Har jeres barn fødselsdag, kan I aftale med jeres barns gruppe, hvad barnet eventuelt må medbringe.

Med til at sikre et barn en god dag hører, at barnet er ordentligt klædt på hjemmefra - ud fra vejret og årstiden.
Nogle gange sker der et uheld, som giver vådt eller beskidt tøj. Derfor skal skiftetøjskurven altid være opdateret med minimum 2 sæt rent tøj, der passer til årstiden.

Garderoben skal indeholde:

Indendørs: undertøj, strømper/strømpebukser, bukser, bluser og trøjer. Om vinteren ydermere en tyk trøje og 1 par sokker.

Udendørs: 2 elefanthuer - 1 tyk til vinter og 1 tynd til overgangsperioder og vanter.
Desuden er der brug for 1 flyverdragt i vinterperioden og 1 sæt termotøj og regntøj i overgangsperioder.

Fodtøj: sko/støvler uden snører. Gummistøvler med foer til vinter og gummistøvler uden foer til de andre perioder. Futsko skal kunne sidde fast på fødderne.

Da de daglige aktiviteter i børnehaven både omfatter maling og madlavning, er det vigtigt, at børnenes tøj kan tåle at blive beskidt/plettet.