Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Praktiske oplysninger

Hørby Børnehus, Hybenvej 15, Hørby, 9300 Sæby

Pædagogisk leder Hella Rams Sparvath, tlf. +45 29 64 35 76

tlf. børnegruppen 0 - 2 år:  +45 29 65 51 09

tlf. børnegruppen 3 - 6 år: +45 25 53 17 08

Åbningstid mandag - torsdag kl. 6:45 - 16:30, fredage kl. 6:45 - 15:45
Hvis du på grund af dit arbejde har behov for pasning af dit barn tidligere end den normale åbningstid, kan du få pasning fra kl. 6:00.

 

Indmeldelse og udmeldelse

Se under afsnittet Information

AULA

Alle skoler og kommunale dagtilbud i Frederikshavn Kommune bruger AULA til kommunikation med forældre. Vi bruger AULA til kommunikation med forældre omkring ferie, sygdom, små beskeder og som opslagstavle med vigtige informationer / nyhedsbreve. Det er også via AULA, at vi løbende informerer om dagligdagen på stuerne/grupperne. Via afsnittet Information kan du søge yderligere oplysninger omkring AULA.

Nye børn

Er man er ny i børnehuset, er det vigtigt at få en god start. Når Børnehuset har fået besked fra Pladsanvisningen, at et nyt barn er indmeldt i vores dagtilbud, så tager vi kontakt til barnets forældre for at aftale nærmere, så barnet får en tryg opstart i huset. Som forældre skal I gerne beregne flere dage til jeres barns opstart.

Aflevering/afhentning/daglig kontakt

Børnegruppen 0 - 2 år og gruppen 3 - 6 år har hver deres indgang og garderobe i børnehuset.  Begge steder gælder, at når du afleverer dit barn i huset, skal du tjekke barnet ind på AULA-skærmen  i garderoben, samt kontakte en af husets voksne for at sige godmorgen sammen med dit barn. Når du senere på dagen henter dit barn igen, er det også vigtigt, at du og dit barn får sagt farvel til en af husets voksne, samt at du tjekker dit barn ud på AULA-skærmen.

Er der ændringer i forhold til dit barns fremmøde på dagen - fx. andet afleverings tidspunkt eller andet afhentningstidspunkt, eller måske, at det er en anden end normalt, der henter, så er det vigtigt, at du giver besked til børnehuset, via AULA.

Har dit barn en fridag, eller er syg, er det også vigtigt at du melder afbud for barnet via AULA.

Dagens rytme i huset

For at alle - børn som voksne - får den bedste dag, skal dagen planlægges. Det gør vi om morgenen, når vi kan se, hvor mange børn, der er mødt ind. Af hensyn til denne planlægning, rytmen og børnenes leg har vi behov for at vide i forvejen, hvis et barn kommer senere i børnehuset, eller om barnet ikke kommer.

Børnehuset serverer morgenmad til de børn, der er i huset inden kl. 7:30

Kl. ca. 9 spiser vi formiddagsmad

Herefter er der forskellige aktiviteter som gymnastik, projekter, legeplads og ture ud af huset

Kl. ca. 11 holder vi samling og herefter får 0 - 2 års børnene serveret mad, mens 3 - 6 års børnene spiser deres madpakker.

Efter frokost puttes sovebørnene og de store børn leger på legepladsen eller i huset.

Kl. ca. 14 er der eftermiddagsmad og herefter leg indtil vi siger tak for i dag og børnehuset lukker.

Søvn

Husets yngste børn får alle en middagslur. De mindste børn sover 2 gange om dagen. Alle børn bliver hygget og puslet om, før de bliver lagt til at sove, nogle udendørs i en barnevogn og andre indenfor, afhængigt af aftale med barnets forældre. Vi respekterer det enkelte barns behov for sut, sutteklud eller bamse. Intet barn får lov til at græde sig i søvn.

Kost

0 - 2 års børnene får alle dagens måltider serveret. Forældre skal således ikke sørge for madpakke, hvis barnet er yngre end 2 år og 11 måneder.
Er dit barn 2 år og 11 måneder eller ældre = børnehavebarn, skal barnet selv medbringe en madpakke til frokosten. 
Børnehavebørnene har en forældrebetalt frugtordning - pt. 100 kr. pr. barn pr. måned - som opkræves sammen med forældrebetalingen til institutionspladsen. Frugtordningen dækker børnehavebarnets formiddagsmad og eftermiddagsmad. og består af grøntsager, frugt og brød.

Skiftetøj/overtøj

Med til at sikre et barn en god dag hører, at barnet er ordentligt klædt på hjemmefra - ud fra vejret og årstiden. 
Nogle gange sker der et uheld, som giver vådt eller beskidt tøj. Derfor skal skiftetøjskurven altid være opdateret med minimum 2 sæt rent tøj, der passer til årstiden.

Garderoben skal indeholde:

Indendørs: undertøj, strømper/strømpebukser, bukser, bluser og trøjer. Om vinteren ydermere en tyk trøje og 1 par sokker.

Udendørs: 2 elefanthuer - 1 tyk til vinter og 1 tynd til overgangsperioder og vanter.
Desuden er der brug for 1 flyverdragt i vinterperioden og 1 sæt termotøj og regntøj i overgangsperioder.

Sovetøj for de mindste børn, der sover ude i barnevogn: trøje eller dragt, elefanthue, vanter og eventuelt varme sokker

Fodtøj: sko/støvler uden snører. Gummistøvler med foer til vinter og gummistøvler uden foer til de andre perioder. Futsko skal kunne sidde fast på fødderne.

Da de daglige aktiviteter i børnehaven både omfatter maling og madlavning, er det vigtigt, at børnenes tøj kan tåle at blive beskidt/plettet.

Ferie, "lukkedage" og sampasning

Hørby Børnehus følger dagtilbudsdistriktets plan i forhold til ferie, "lukkedage" og sampasning. Vi sampasser primært med Dybvad Børnehave. 

I forbindelse med jul, vinterferie, påske, sommerferie og efterårsferie får forældre, i god tid, en anmodning fra os om at indberette ferie eller komme/gå tidspunkter for deres barn i en given periode.

Forældresamarbejde

Vi har et gensidigt og positivt samarbejde med jer forældre, hvor vi i fællesskab skaber en god trivsel hos det enkelte barn. Vi prioriterer tid til en snak med jer forældre om, hvordan jeres barns dag er gået og barnets trivsel i almindelighed.
Vi afholder opstartssamtaler efter behov og en skoleparathedssamtale. I kan som forældre altid bede pædagogen på jeres barns stue om en samtale, hvis I har behov for det. Vi har som personale tavshedspligt i vores arbejde med børn og familier.

Forældreråd

Hos Hørby Børnehus består forældrerådet af 4 - 6 forældre og afdelingslederen. I forældrerådet kan der planlægges forskellige aktiviteter for børn og forældre så som spis sammen dage og legepladsdage, hvor forældre hjælper med stort og småt.

Solpolitik

Hos Hørby Børnehus er vi udendørs så meget som muligt, hele året rundt. Om sommeren har børnene solcreme og gerne solhatte på.
Jeres barn skal være smurt ind i solcreme, når de møder i børnehuset. Vi smører jeres barn igen efter frokost. Vi har altid en svanemærket solcreme i børnehuset, men i specielle tilfælde, kan barnets egen solcreme medbringes.
Vi tilstræber at følge Sundhedsstyrelsens solråd og forsøger at holde børnene i skyggen midt på dagen. Som forældre må I gerne tænke i tynde, løse, langærmede bomulds bluser og lange bukser, hvor børnene kan få luft, men ikke risikerer at blive solbrændt.

Sygdom

Hørby Børnehus modtager ikke syge børn, det vil sige børn med feber og børn med smitsomme sygdomme, herunder øjenbetændelse, børnesår. Børnene skal kunne følge en normal dagligdag i institutionen. 
Husk at give besked via AULA, når dit barn er syg og dermed har fravær.

Traditioner

Hos Hørby Børnehus har vi traditioner omkring jul, påske, sommer og afslutning i skolegruppen. Når ikke vi har Corona-pandemi indgår forældremøder også som en del af årets gang.